Friday 19 December 2008

Kenapa Aku Belajar Reiki?

Barangkali ada yg bertanya.... kenapa aku belajar reiki?.... apa bagus sangat ke belajar reiki itu?..... ntahlah aku sendiri tidak tahu kenapa.... mungkin sudah ditakdirkan begitu.... padahal aku tidak pernah terfikir atau merancang untuk menjadi ' reiki healer' @ perawat.... semuanya berlaku begitu pantas.... tup-tup sekarang ini aku dahpun bergelar Reiki Master.... walaupun begitu aku belum lagi menjadi perawat.... aku sekadar cuba2 merawat diri sendiri dan keluarga sahaja.... kadang2 kepada kawan2 yg memerlukan.... aku perlu mengutip seberapa banyak pengalaman sebelum aku betul2 bersedia untuk terlibat secara serius dalam bidang ini.... reiki adalah sebuah perjalanan.... perjalanan dalam mencari pengalaman.... hanya pengalaman sahaja yg menjadikan seseorang Reiki Master itu betul2 bagus untuk melaksanakan amanah...

Yang menarik tentang reiki ialah ia satu teknik penyembuhan yg mudah.... dgn hanya meletakkan tangan pada tempat yg sakit atau pesakit dgn niat untuk menyembuhkan dan membiarkan tenaga alam mengalir..... kemudian pasrah..... biarlah Yang Maha Kuasa yg membuat penyembuhan.... tidak seperti tok bomoh atau pawang yg menggunakan jampi serapah utk melakukan pemyembuhan..... reiki juga boleh dilakukan secara jarak jauh.... hanya dgn membuat pembayangan atau niat sahaja sudah boleh melakukan penyembuhan.... reiki juga tidak menggunakan tenaga dari badan seorang perawat itu.... tidak seperti pengamal perubatan tradisonal lain yg kebanyakannya menggunakan tenaga sendiri untuk melakukan penyembuhan.... akibatnya mereka letih dan lesu setelah selesai melakukan penyembuhan.... reiki menggunakan tenaga alam.... pengamal hanya menjadi pengalir tenaga alam tersebut.... tenaga alam tidak akan habis....

Melalui reiki aku telah mengetahui pelbagai teknik yg digunakan oleh pengamal tradisonal serta bagaimana teknik itu dibuat..... kebiasaannya mereka akan guna gambar, anak patung, telur, benang mentah, pulut kuning dan sebagainya.... kenapa mereka guna semua barang2 itu.... aku tahu semua tujuannya.... reiki juga boleh menggunakan barang2 itu.... tetapi reiki tidak boleh menggunakannya untuk tujuan yg tidak elok seperti menganiayai orang.... reiki ialah tenaga yang alam yang baik.... sesetengah orang berpendapat ianya tenaga yg suci... oleh itu ia tidak boleh digunakan utk tujuan yg tidak baik... lagipun pengamal reiki berpegang kepada 5 prinsip yg menjadi teras kepada ilmu reiki itu sendiri....

Mungkin disebabkan faktor2 tersebutlah maka aku berminat menjadi pengamal reiki.... lagipun reiki kini semakin popular diseluruh dunia.... dgn reiki aku boleh menolong orang.... walaupun aku bukan doktor....

No comments: