Saturday 24 January 2009

Band Reiki

Istilah band digunakan untuk membezakan tahap atau tingkat energi reiki. Dikatakan bahawa terdapat bermacam-macam tingkat energi reiki ini. Bermula dari tingkat yang paling rendah dan yang paling tinggai. Ketika ini, terdapat begitu banyak sekali aliran Reiki yang telah dihasilkan oleh master-master reiki. Kepada sesiapa yang telah mempelajari beberapa aliran Reiki tertentu, mungkin akan mendengar istilah band dan saya pasti sudah ramai yang mengetahui akan maksud band ini.

Dikatakan bahawa istilah band ini mulanya digunapakai di Lightarian Reiki. Lightarian beranggapan bahawa di alam semesta ini terdapat 8 band energi Reiki. Band pertama ialah Usui Reiki, band yg ke2 ialah Karuna Reiki dan band yg ke3 sampai ke8 ialah Lightarian tingkat 1 hingga 6. Tetapi terdapat aliran reiki lain yang mendakwa bahawa ia lebih tinggi dari karuna reiki iaitu Imara Reiki (Imara bermaksud lebih). Ini bermakna Imara ini setaraf dengan Lightarian Reiki tingkat 1.

Istilah band ini juga digunapakai di Siddeartha Reiki dan dikatakan terdapat 12 band. Kemudian dikatakan hingga band 60, kemudian hingga 360 dan hingga tidak terbatas. Dulu Siddeartha Reiki dihasilkan sebagai alternatif karena Usui Reiki ketika itu sangat mahal. Siddheartha Reiki band 1 sama dengan energi Karuna Reiki, band 2 sampai band 7 sama dengan energi Lightarian Reiki tingkat 1 hingga 6. Perkara yang sama juga berlaku untuk Reiki lain yang mempunyai sistem band seperti Reiki Sufi, Christ dan lain-lainnya.

Bila dibuat susunannya, maka terjadi seperti ini:-
Usui Reiki 1,2,3 --------Sufi Reiki tingkat 1,2,3
Karuna Reiki-----------Sufi Reiki band1 ------Kundalini Reiki
Lightarian Reiki 1------Sufi Reiki band 2------Imara Reiki
Lightarian Reiki 2------Sufi Reiki band 3
Lightarian Reiki 3------Sufi Reiki band 4
Lightarian Reiki 4------Sufi Reiki band 5
Lightarian Reiki 5------Sufi Reiki band 6
Lightarian Reiki 6------Sufi Reiki band 7

No comments: